Рейтинг Користувача: / 1
НайгіршеНайкраще 
ВИКОРИСТАННЯ МЕДИТАТИВНИХ КАЗОК НА ЗАНЯТТЯХ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Світлана ШТІЛЬ, учитель-дефектолог,
учитель-методист навчально-реабілітаційного центру
”Особлива дитина”, відмінник освіти України, м. Рівне

    У статті розкрито досвід роботи вчителя-дефектолога про роботу з використання медитативних казок на заняттях з дітьми дошкільного віку з особливими  потребами.   

     Казкотерапія — це корекція середовищем, особливо казковою атмосферою.
     На заняттях використовуємо різноманітні прийоми — розповідь, пояснення, спадання казок дітьми та інше. Роль казки с важливою ще й тому, що дає можливість легкого та природного засвоєння дітьми програмового у. Казка допомагає дітям зняти емоційне напруження, розслабитися, заспокоїтися, зосередитися.
     У ході роботи з дітьми було з'ясовано вплив казкотерапії на психічний стан  дитини.
     В експерименті брали участь 27 вихованців-дошкільнят з особливими їй. Експеримент передбачав забезпечення максимального психологічного розслаблення дітей, зняття емоційного напруження. Започатковуючи експеримент, були визначені педагогічні умови роботи з казкою.
     З поміж них:
- розуміння дітьми змісту казкових текстів;
- наявність позитивних емоційних стимулів у дітей;
- моделювання ігрових ситуацій за змістом казок;
     Добираючи казки до експериментальної методики, було враховано принцип поетапної роботи з художніми творами. З початку пропонувалися казки з нескладним сюжетом, обмеженою кількістю дієвих осіб, порівняно невеликим об’ємом Надалі передбачалась робота з казками більш ускладненої композиції, зроблена серія занять із використанням авторських казок, в яких передбачалось зняття емоційного напруження у дітей.
     Виходячи з результатів експерименту, можна дійти висновку, що казкотерапію доцільно  використовувати для розв'язання найрізноманітних проблем у корекційній  роботі з дітьми з особливими потребами.
     У роботі було використано 5 видів казок. Зупинимося на використанні медитативних казок.
     Медитативні казки створюються для накопичення позитивного образного зняття психоемоційної напруги. Медитація є повним зануренням дітей у якийсь процес…
     Опишемо вимоги до проведення медитацій:

•    У приміщенні для занять повинно бути тепло, але не задушливо. Холод
викликає мимовільну напругу м'язів.
•    Освітлення повинне бути м'яким і теплим. Треба уникати повної темноти (це багатьох лякає).
•    Спеціально підібрана музика для релаксації (звуки природи з накладеною
мелодією).
Зручна поза, дитина сідає так, як їй зручно. Якщо дитина не хоче заплющу¬вати очі, не потрібно наполягати на цьому.
•    Якщо дитина під час заняття з медитативними казками заснула, не слід
турбувати її.
     Ритуал «входу» і «виходу» із медитації припускає неквапливість і поступовість. Медитативні казки орієнтовані на усвідомлення себе тут і зараз. Такі казки орієнтовані також і на розвиток різних видів чутливості.
     Для того, щоб створити таку казку, необхідно пригадати ситуацію, коли діти відчували себе щасливими, спокійними, радісними коліт усередині панує Ясність і Гармонія. Далі формувати позитивні образи за всіма п'яти модулями (створи¬ти позитивні зорові, слухові, нюхові, смакові і тактильно-кіностетичні образи).
     Принцип побудови тексту казки простий: «Ми з вами переносимося в диво¬вижну казкову країну, в саме її серце — на Чарівну Галявину.
     Ми лежимо на чарівній галявині і бачимо над собою високе чисте блакитне небо (зоровий образ)... Слухаємо, як співають птахи і перемовляються дерева, дзюрчить струмок (слуховий образ)... Відчуваємо поряд аромат стиглої суниці і свіжоспеченого хліба — його тільки що випекла Добра Чарівниця, що живе не¬подалеку (нюховий образ)... Л якщо ми протягнемо руку, то зірвемо й покладемо в рот (кіноететичний образ) ароматну ягоду і відчуємо солодкість стиглої суниці (смаковий образ)... І шовкова молода трава, що вистилає Чарівну Галявину, ніжно лоскоче наші руки, ноги, обличчя (тактильний образ)...»
     Подібні казки, розказані під музику, розвивають уяву і довільну увагу, заспо¬коюють, знімають психологічне напруження, викликають почуття радості. Наводимо конспект заняття '" Казочка про кольорові кульки", яка була складена нами із врахуванням впливу кольору на організм людини.
Казочка про кольорові кульки
Кульку весело кидали,
Один одному давали,
Всі ми дружні малюки,
Полюбляєм іграшки.
Один одному кидали,
Танцювали і стрибали.
Потім зовсім ми втомились,
І на стільчик примостились.

 Зручно діти всі сідайте,
кольорові кульки уявляйте.
Будемо із кульками дружити,
вони допоможуть нам відпочити.
Чорні кульки прибігали,
біля мене танцювали,
страхи всі мої забрали
та рукою помахали.
Коричневі кульки вибігають
і хвороби забирають.
Будьте всі здорові",
 - кажуть кульки кольорові.
Сірі кульки тут,
як тут біля мене стук — стук
 — ображатися не буду,
все погане Я набуду.
Синій колір — спокій є,
синій колір радує.
Сипі кульки погуляли
та спокійно покружляли.
Блакитний колір милий дуже
— це колір неба та води.
Кульки кажуть: "Відпочиньмо,
чого радимо й тобі".
Рожеві кульки — ніжність й краса,
всім бажають тільки добра.
Біля ніг легенький сміх
— це сонячно — жовтих кульок
рихід — радістю, щастям наповнює всіх.
Весна прийшла, весна прийшла,
зелені кульки принесла. Н
а лузі хочеться стрибати,
про весну всім розповідати.
Хвиля оранжева мене обійма,
хочеться жити нам недарма.
Оранжеві кульки всіх вітають,
бути активними нас закликають.
Нарешті червоні з'являються кульки
і стрімко несуться вперед. До праці,
до знань вони закликають,
життя чудове, неначе мед.
Діти очі розплющуйте
та навчатись починайте.
Якщо добре працюватиме,
честь та славу матиме.

 

     Ми використовували також медитативні історії без сюжету, щоб розумова діяльність дитини відпочивала, а працювала тільки уява. Наводимо запис такого заняття.
     Включається неголосна спокійна музика. Дітям пропонують пофантазува-ти.  Діти сідають зручно, за бажанням заплющують очі.

Казочка про хмаринку

     Діти, уявіть, що ми знаходимось на легкій, прозорій хмаринці.
     Вона дуже м'яка, ніжна та злегка нас похитує. Хмаринка пропливає над річкою, вода в ріпці чиста, спокійна. На дні річки граються жваві рибки, вони вітають іще хвостиками. Пливе хмаринка далі. Зустрічається із веселою пташкою, яка теж вітає хмаринку своїми крильцями. А ось ми пролітаємо над лісом.. Уявіть собі, як переливаються всіма фарбами веселки листя дерев під сонячними променями, як виблискують крапельки роси. Ви вдихаєте свіже вранішнє повітря, шовкова трава ніжно лоскоче ноги, гілки дерев вітають Вас своїми вітами, співають ваші улюблені мотиви.
     На залитій сонцем галявині, червоніє суниця. Ви зриваєте соковиті стиглі ягоди, відчуваєте у роті їх солодкість. З-під куща виглядає їжачок. Він торкається своїм вологим носом протягнутої до нього руки і тікає. Ви смієтеся та на хмаринці пливете далі. Вам легко та спокійно.
     Все, що турбувало раніше: всі страхи і неприємності відходять, поступаючись місцем теплу і доброті цього сонячного ранку. І ось хмаринка повертає вас у групу. Діти розплющують очі, потягуються та приступають до заняття.
     Сюжети пропонованих казок, що створюються як медитативні, обов'язково містять  можливості для зміни героїв казки, повинні відповідати віковим можливостям дітей та їх уподобанням.

Вашу публікацію на сайті може засвідчити Сертифікат

mini

Революція гідності. Війна. Рівненщина

Сайт пам'яті загиблих
Революція гідності. Війна. Рівненщина

Опитування

Які джерела електронних ресурсів Ви використовуєте найчастіше?
 

Інше