Рейтинг Користувача: / 9
НайгіршеНайкраще 

 

 

Конспект уроку  зі світової літератури у 7 класі

Тема. О. Генрі. «Останній листок».

Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.

Втілення в образі Бермана найкращих людських рис.

 

 

Підготувала вчителька зі світової літератури

Вовковиївської ЗОШ І-ІІІ ст., Демидівського району,

Рівненської області Закотюк  Наталія Іванівна

Тема. О. Генрі «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро

іншому як засіб подолання життєвих негараздів. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис.

Мета: проаналізувати новелу О. Генрі «Останній листок»; охарактеризувати образи героїв твору; з’ясувати, як взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому допомагають подолати життєві негаразди; розвивати навички аналізу тексту, логічного мислення та зв’язного мовлення; виховувати почуття взаємодопомоги, співчуття, милосердя.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, слайди, роздатковий матеріал для роботи в групах.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організація уроку.

На минулому уроці ми розпочали вивчати розділ «Краса чистих людських взаємин» і ознайомилися з життєвим і творчим шляхом видатного американського  письменника О. Генрі. Перші 10 років ХХ століття в Америці називали епохою О. Генрі. Втім, він і нині залишається одним з найулюбленіших письменників світу. Чому ж його так люблять читачі? Передусім тому, що твори О. Генрі – це витоки добра, світла, людяності. Вони захоплюють, пробуджують в душі надію та оптимізм. Письменник співчуває тим своїм героям, котрі найбільше потребують допомоги, прославляє тих, хто робить добрі справи, допомагає нам зрозуміти сенс життя. Читаючи його твори, люди весело сміються і плачуть одночасно. Його новели – маленькі шедеври. Думаю, в цьому ми переконаємося на уроці. А зараз перевіримо, що ви запам’ятали про його життя і творчість.(Портрет О. Генрі на моніторі)


ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Працювати сьогодні ви будете у групах, які ми створили на попередньому уроці, виконувати індивідуальні завдання, відповідати на запитання, трішки послухаємо  музику, не бійтеся відповідати, будьте активні на уроці.

Пригадайте роботу в групах, і ваше перше завдання – «впіймати помилку». Серед поданих тверджень знайдіть ті, які не стосуються біографії О.Генрі. Маєте відповісти ТАК або НІ, піднявши картки. (Керівники груп занотовують кількість правильних відповідей, і при виконанні наступних завдань також відмічають результативність відповідей членів своєї групи).

  1. Справжнє ім’я письменника Вільям Сідней Портер.(так)
  2. Виховувався в багатій американській родині.(ні)
  3. Уільяма та його брата виховувала тітка, бо мама рано померла. (так)
  4. Жив у маленькому містечку Грісборо у штаті Північна Кароліна. (так)
  5. Працював у свого дядька в аптекарському магазині. (так)
  6. Протягом життя змінив безліч професій: аптекаря, касира, кресляра. (так)
  7. Був редактором і видавцем газети «Нью-Йорк Таймс» (ні)
  8. О. Генрі заарештовували за розтрату банківських коштів. (так)
  9. Свій псевдонім узяв на честь автора фармацевтичного довідника. (так)
  10. У середині творчої кар’єри вбив головного героя своїх творів, а на прохання читачів, оживив його. (ні)
  11. Написав оповідання «Різдвяний подарунок свистуна Діка», щоб купити різдвяний подарунок доньці. (так)
  12. Першим перекладачем творів українською мовою був Остап Вишня. (так)


Цікаве, нелегке і зовсім  коротке життя прожив О. Генрі. Правда?


ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку.

Ви прочитали новелу О. Генрі «Останній листок» - сумну і майже трагічну історію, сповнену глибокого переживання за долю героїв. У світовій літературі це одна з найкращих новел. Тож тема нашого уроку «Добро врятує світ. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис». На уроці ми будемо аналізувати новелу «Останній листок», давати характеристику її героям, подивимося, як взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому допомагають героям долати життєві негаразди, з’ясуємо, чи варто бути оптимістом.

 - Хочу почути вашу думку – сподобалась новела? Чим?


ІV. Робота з епіграфом


Треба прагнути бути людиною,

незважаючи на всю жорстокість навколишнього

світу, і це можливо.

О.Генрі

- Як ви розумієте ці слова?

- Чи погоджуєтеся з цією думкою?

Почнемо аналізувати  твір зі словникової роботи.


V. Формування нових знань, умінь та навичок

1. Словникова робота

Дайте визначення:

І  група

Новела –

Авеню –

Монокль –

ІІ група –

Шедевр –

Фармакопея -

Мансарда -

ІІІ група

Пневмонія –

Мольберт –

Сатир –


2. Наступне завдання. Зараз ви отримаєте картки надрукованими подіями з твору. Вам треба розкласти у послідовності, поданій автором.

І  група

1.  Опис вулиці, на якій поселилися люди мистецтва.

2.  Хвороба Джонсі.

3. Розповідь про Бермана.

4. Листок плюща на стіні залишається на своєму місці.

5. Лікар повідомляє Сью, що шанси рівні.

6. Джонсі дізнається, що Берман намалював свій шедевр, коли впав останній листок.

ІІ   Група

  1. Джонсі і Сью вирішують найняти спільну студію.
  2. Автор описує містера пневмонію.
  3. Сью розповідає Берману про те, що Джонсі рахує листки плюща.
  4. Джонсі приймає рішення жити.
  5. Лікар розповідає Сью про хворобу Бермана.
  6. Художниці дізнаються про смерть містера Бермана і його шедевр.

ІІІ група

  1. Джонсі захворіла на пневмонію.
  2. Сью розповідає лікареві про мрію Джонсі намалювати Неаполітанську затоку.
  3. Джонсі вирішує, що помре, коли впаде останній листок.
  4. Сью малює Бермана, який зображає відлюдька-золотошукача.
  5. Один-єдиний листок все ще лишається на стіні.
  6. Джонсі дізнається про шедевр Бермана і його смерть.


3. Наступне завдання. Визначити особливості композиції новели «Останній листок».

Давайте пригадаємо сюжетні елементи


Експозиція

Зав’язка

Розвиток дії

Кульмінація

Розвязка

Част. твору, де повід. час і місце події, про обставини, які стали причиною

Подія, з якої починається дія і виникають наступні події

Найбільша част.

твору, в якій відображено хід подій

Момент найвищого напруження дії

Місце в творі, де показано результати кульмінації







4.   Кола Вена

Отже, герої твору: Сью, Джонсі, Берман. Люди мистецтва, як їх називає автор. Люди мистецтва, які вони? Чи схожі на всіх інших?

(Вони особливі, віддані своїй справі, часто здаються дивними, не помічають нічого навкруг, заглиблені в себе, у чомусь звичайним людям незрозумілі, творчі люди, незахищені, вразливі, по особливому сприймають світ).


Наступне завдання:

- Зараз ви спробуєте за допомогою кіл Вена визначити, що спільного і що відмінного між нашими героями.  У колах під  написаним ім’ям ви пишете відмінні риси, у тій частині, де кола перетинаються – спільне. (Повідомляю групам імена їх героїв для порівняння,  звертаю увагу, що це досить складне завдання, адже тут нема розмежування позитивний-негативний герой, просто подумайте і напишіть про все, що важливо для характеристики свого героя;    при відповіді може прийдеться довести, що ця риса є у героя;   спочатку зачитують Джонсі і Сью, останній щоб був Берман); листки з колами Вена заповненими прикріплюють після кожного прочитання на дошку.

- Це було останнє завдання, яке ви виконували в групах. Продовжуємо працювати далі вже всі разом.


5.  Дуже суперечлива у ваших характеристиках і у творі, звичайно, постать містера Бермана. Зараз саме він стане нашим героєм!

Зачитайте, будь ласка,  уривок, де автор описує його.(с. 228)  Зовсім не відповідає його вчинку. Але вже у цій характеристиці є порівняння з Біблійним Мойсеєм! Давайте пригадаємо, що нам відомо про нього.(Випереджувальне завдання,  демонструється  слайд з скульптурою Мойсея)

Цю скульптуру, а саме з  Мойсеєм, зображеним  Мікеланджело , порівнює Бермана автор, Мікеланджело виконав у 1515-1516 р.  для гробниці папи Юлія ІІ. Тут він зображений в останній період життя. Мойсей постає справжнім вождем народу – мудрим, мужнім, вольовим, має виразні трагічні риси. Тепер можна уявити Бермана. Митці різних епох Мікеланджело та О. Генрі створили свої шедеври людяності і віри в людину – в цьому велика сила мистецтва. Адже й досі ми захоплюємося творами О. Генрі, а прекрасна статуя Мойсея і зараз знаходиться в центрі Мавзолею Юлія ІІ в церкві св. Петра у Римі.

-  Отже, Берман – Мойсей. Чи випадкове таке порівняння? (автор натякає, що у художника є якісь приховані риси і вони мають неодмінно розкритися)

- Чи розуміли ми, читаючи новелу, що ця людина здатна на такий вчинок?

- Як  дає нам автор зрозуміти після такої характеристики, яку ми зачитали, що не все так просто з цим героєм? Як він відреагував на розповідь Сью про хворобу подруги?(можна зачитати на с. 229)

- У Бермана є мрія. Яка? (створити шедевр)

- Його мрія передбачала щось конкретне? (ні, він не знав, що хоче зобразити, 40 років він тримав у руках пензля, 25 років полотно на мольберті чекає перших штрихів шедевра).

- Прочитайте останній монолог Сью (с. 230 кінець)

- Тож який шедевр створив художник Берман?

- Чому художниця не змогла відрізнити листок від справжнього? (такий, як справжній, шедевр це і  те, що потрібне людям)

- Чому оповідання назвав «Останній листок»? (цей листок був останнім малюнком у житті Бермана, але він став вічним шедевром у памяті Сью та Джонсі).

- Як ви думаєте, напише Джонсі Неаполітанську затоку? (демонструються слайди із  фото неаполітанської затоки), і кому вона присвятить свій шедевр?

- Найцінніша риса нашого героя містера Бермана – здатність на самопожертву. Давайте пригадаємо героїв творів світової та укр. літ., що пожертвували своїм життям заради інших людей.

VI. Застосування нових знань, умінь, навичок

У вас на столах є листочки плюща, я пропоную вам написати на них,  до якого висновку спонукав автор своїм маленьким твором? У чому хотів нас переконати?

Звучить «Мелодія» М. Скорика (людина живе доти, доки про щось мріє, доки до чогось прагне; гріх втрачати надію; гріх бажати вмерти; за життя треба боротися; у людини відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини; справжні друзі допоможуть подолати навіть смерть; треба вірити в людей, треба вірити в себе; все можна перемогти; якщо чогось хочеш, то воно здійсниться; за наполегливості все можливо; треба прагнути бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу; іноді чиясь слабодухість оплачується життям іншої людини; не можна судити  по зовнішності, бо в кожній людині є щось гарне, треба його побачити; втекти від труднощів неможливо, треба їх долати).

Підсумовую: світ належить оптимістам.

- Відповідь озвучте, а листочки прикріпіть на дерево плюща (читають і клеять)

- Ще послухайте дуже гарну поезію, яку підготував Тарас.


VII.  Підбиття підсумків уроку

Ви добре попрацювали сьогодні,  молодці. Думаю, що оцінили свою роботу об’єктивно, оцінка відповідає користі, яку принесла людина своїй групі.  Ці оцінки ми ще скоригую, добавлю бали найактивнішим учням, за правильні відповіді, за малюнки (якщо час, то обговорити, ані, то сказати, що й не встигли, але обов’язково розглянемо)

- Дуже гарні малюнки, але я хотіла зпитати ще на перерві, чому ніхто не наважився намалювати Бермана, адже після прочитання твору було зрозуміло, хто є справжнім героєм?

VIII.  Рефлексія. Вправа «Дерево рішень»

- Ви знаєте таку прикмету, що коли падає зірка, треба встигнути загадати бажання і воно здійсниться?

Зараз всі встаньте  і заплющте очі. Зробіть 3 глибокі вдихи і видихи. Уявіть, що над вами нічне небо, всіяне зірками. Знайдіть особливо яскраву зірку і пов’яжіть її зі своєю мрією, бажанням, метою. Тепер розплющте очі і простягніть руки до своєї зірки. Стараємося з усіх сил! Ви можете дістати її рукою. А тепер зніміть зірку з неба. Ось вона перед вами!

- Що треба було зробити щоб її дістати? (дотягнутися, докласти зусиль)

- Назвіть свою зірку, напишіть на звороті, що треба зробити, щоб досягти поставленої мети  чи бажання. Вдома прикріпіть на видному місці, щоб не забути, що треба зробити, і ваша мрія обов’язково здійсниться.


ІХ. Домашнє завдання

- Написати міні-твір «Що для вас життя. На що має йти людина заради іншої?» (Виконуєть учні, що навчаються на ІІІ-ІV рівень)

- Прочитати в підручнику про життєвий і творчий шлях Джеймса Олдріджа.

- Читати оповідання «Останній дюйм»

Вашу публікацію на сайті може засвідчити Сертифікат

mini

Опитування

Яку рубрику нашого сайта Ви найчастіше використовуєте для роботи?