Рейтинг Користувача: / 0
НайгіршеНайкраще 
Урок читання в 3-му класі на тему «Тяжко тому жити, хто не хоче робити». Леонід Глібов «Коник-стрибунець»

Автор: Копотілова Ольга Миколаївна, вчитель вищої категорії, вчитель-методист
Рівненського навчально-реабілітаційного центру «Особлива дитина»

Тема: Тяжко тому жити, хто не хоче робити.

Л. Глібов «Коник- стрибунець»

Мета. Навчальна: ознайомити учнів з новим літературним жанром – байкою, її особливостями;  розширити знання про Л. Глібова; удосконалювати вміння читати в особах.

Розвиткова: розвивати вміння передавати стан, характер, настрій персонажів байки, визначати її повчальний характер.

Корекційна: формувати мовленнєві вміння, висловлювати оцінні судження, удосконалювати навички читання.

Виховна:  виховувати ціннісне ставлення до праці, формувати соціальну компетентність.

Знати: поняття «байка», «байкар»; жанрові особливості байки.

Вміти: знаходити байку серед інших жанрів, оцінювати вчинки персонажів, визначати мораль байки.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання.  Портрет Л.Глібова, виставка його творів, плакат із визначенням, що таке байка, предметні малюнки коника-стрибунця, мурах, таблиці для читання.

Зміст уроку 

I.  Загально-корекційний етап

1.Нервово-психологічна розминка.

Усміхнись – подивись

Чи надворі ясно?

День похмурий?

Це - пусте

Бо життя – прекрасне.

- Радіймо сьогоднішньому дню,  один одному і всім хто поруч з нами.

2. Корекційна розминка.

- Для покращення нашої техніки читання попрацюємо над вправою з таблиць для читання « Старт-фініш».

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання. (Диференційовано)

Переказ уривка легенди Івана Липи «Лада Прекрасна», який відповідає малюнку. (1– група)

Розповідь про Ладу Прекрасну. (2- група)

2. Фронтальне опитування

- Чим відрізняються легенди від казок?

- Які літературні жанри ще вам відомі? (Казки, вірші, оповідання, загадки, легенди…).

III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми познайомимось і ще з одним досить поширеним літературним жанром. Спробуйте відгадати його назву, склавши слово з кожної третьої букви.

ОПБВУАЦДЙТМКЕГА

- Яке слово утворилось? Чи відоме воно вам? Хто може пояснити його значення?

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Ознайомлення з визначенням поняття «байка» (на плакаті, читання хором)

Байка – невеликий найчастіше віршований твір повчального характеру. Байка служить зразком життєвої мудрості.

- А хто є дійовими особами або персонажами байки дізнайтесь самостійно з підручника на с. 91. (Читання «рибками»)

- То хто найчастіше виступає персонажами байок?

Робота над байкою

1. Підготовча робота до сприйняття байки

1) Розповідь про Л.Глібова.

Чи відоме вам прізвище нашого байкаря? Який вірш вивчали напам’ять в другому класі?

Біографічна довідка.

Леонід Глібов (учитель відкриває портрет байкаря і виставку книг), автор цих книжок, народився в 1827 р. у селі Веселий Подол на Полтавщині. Батько і мати його були освіченими людьми. У дитинстві Льолин, як його звали, дуже любив квіти. Його так і прозвали: «Льолин, квітчастий королик». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки, дуже ясно уявляючи собі риси вдачі і звички тварин. Ще в гімназії Л.Глібов почав писати ліричні вірші. Продовжував він писати і ставши вчителем.

Л. Глібов любив дітей. В його доробку багато загадок, віршів, байок. Свої твори для дітей Л. Глібов підписував псевдонімом «Дідусь Кенар» – так сусіди прозвали його батька, коли той купив співучу пташку.

- Які ще твори для дітей писав Л. Глібов?

(Вірші, загадки, жарти, байки).

2) Бесіда про тварин ,які є дійовими особами.

- Спробуйте відгадати героїв нашої байки.

Є у лісі хатка,

В ній кімнат багато.

Тут живе отара

Добрих санітарів.

Ти цю хатку не чіпай-

Санітарів відгадай. (Мурахи)

Стрибає пружинка –

Зелена в неї спинка –

З трави на стеблинку,

З гілки на стежинку.

(Коник – стрибунець)

Розгляньте малюнки. Чи доводилось вам бачити цих комах? Що про них відомо?

«Довідкове бюро»

1 учень.

Коники і справді незвичайні комахи. Вони добре чують. Їхні "вуха" розміщені на ніжках. За допомогою вусиків коники дізнаютьсяпро те, що відбувається навкруги. Відчувають запахи. І вдень, і вночі можна почути, як голосно цвіркоче коник. Це він тре одне крило об інше. Так коники перемовляються між собою.

 

2 учень .

Мурашок на нашій планеті налічується понад  12 тис. видів.  Зазвичай вони живуть великими колоніями.  Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед  робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні одних і тих обов’язків.

3) Словникова робота

Вдатний – вмілий, гарний.

Проворний –  спритний

Не вгаваючи – не змовкаючи.

Досхочу – вдосталь

Гульк – раптом подивився.

Мліє – зупиняється, болить.

2. Читання (напам’ять) байки вчителем.

- То хто є головними героями байки?

3. Бесіда емоційно-оціночного плану.

- Чи сподобалась вам байка?

- Що особливо вразило?

- Хто з комах вам сподобався?

4. Аналіз фактичного змісту байки.

1) Добір прислів’їв, щоб визначити головну думку байки.

Які слова байки відповідають прислів’ям?

Тяжко тому жити, хто не хоче робити. Як дбатимеш, так і матимеш.

2) Композиційний аналіз. Поділ байки відповідно до плану. (записаний на дошці)

  1. Основна подія.
  2. Мораль.
3) Опрацювання частин, з елементами вибіркового читання.

Основна подія. Учні читають частину мовчки.

– Прочитайте зачин байки. Чи не нагадує він вам опис українського степу?

- Знайдіть слова, якими автор описує коника. Прочитайте його опис. Яким було його життя влітку?

- Як і чому змінювалась поведінка Коника?

– Якими словами передається страх Коника?

- Що згадує Коник про своє літнє життя?

Мораль.

- Прочитайте,  що просив  Коник  Мурав`я?

- Що відповів Муравей?

Фізкультхвилинка. Релаксація

- А зараз,  діти, ми здійснимо уявну подорож  на галявину.(Звучить аудіо запис «Спів птахів»).

Відкиньте голівки на спинку стільця. Закрийте  очі. Розслабте м`язи. Уявіть собі літній сонячний день. Ми прийшли на галявину. Чути спів солов`я. Свіже чисте повітря. Блакитне небо. У траві побачили коника-стрибунця, який налякався, і скаче з травинки на травинку, віддаляючись від нас. Простежте за ним очима. А на землі появилася маленька мурашка, яка несе на собі велику соломинку. Тепер простежте очима за рухом мурашки.  В небо піднявся соловейко  високо-високо і загубився в небесній блакиті. Повільно розплющте очі. Сядьте рівно.

5. Робота над виразністю читання байки

– Знайдіть речення, в яких є звертання.

– Прочитайте окличні речення. Яким голосом їх  треба  читати?

– Прочитайте питальні речення. Чи однаковим тоном ви будете їх читати?

– А як будете читати слова автора?

– Передайте голосом настрій Коника на початку байки і далі.

– Прочитайте, Яким тоном повчав Муравей  Коника?

6. Читання байки в особах.

7.Висловлювання власних оціночних суджень.

Робота в групах (робота з роздатковим матеріалом)

- Підберіть характерні риси Коника і Мурав’я.

Для Коника:

А) сміливий                                                Б)     безтурботний

ледачий                                                           наполегливий

працьовитий                                                     кмітливий

Для Мурав’я

А) мудрий                                                   Б)      справедливий

байдужий                                                         брехливий

Винахідливий                                                   хитрий

- Як ви думаєте, це повчання тільки для коника?

- Які недоліки людей засуджуються у цій байці? ( Лінь, безтурботність)

- Яких людей хотів показати автор в образі Коника- стрибунця і Мурав'я?

- Як називають людину, яка постійно працює, передбачає все наперед?

(Працьовитою, далекоглядною, передбачливою).

- Від яких вад застерігає нас автор?

(Від безтурботності,легковажності, необдуманих вчинків)

- Справді народ осуджує гультяїв та нероб, часто висміює їхню легковажність та бездіяльність.

- Знайдіть слова, в яких передано головну думку байки.

Робота над прислів'ям

- Чи може бути наш девіз уроку головною думкою байки?

- Який висновок, на думку автора , повинні зробити для себе ті, хто веде безтурботне життя?

Тяжко тому жити, хто не хоче робити.

V. Підсумок уроку.

1.Підведення підсумків, оцінювання.

Рефлексія.

– З яким новим жанром познайомилися? Чим  байка відрізняється від вірша? А казки?

– Які недоліки  людського характеру засудив автор у байці?

– Які ваші враження від уроку?

– Чи виправдались ваші очікування?

(Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я …».)

2. Домашнє завдання

– Підготуватися до декламування напам’ять байки.

Релаксація. Установка на відпочинок. (під музику)


Вашу публікацію на сайті може засвідчити Сертифікат

mini

Революція гідності. Війна. Рівненщина

Сайт пам'яті загиблих
Революція гідності. Війна. Рівненщина

Опитування

Які джерела електронних ресурсів Ви використовуєте найчастіше?
 

Інше