Рейтинг Користувача: / 0
НайгіршеНайкраще 

Управління освіти Рівненського міського виконавчого комітету

Комунальна установа «Рівненський міський методичний кабінет»

Рівненська українська гімназія


Оксана Гаврилюк



Вивчення творчості Івана Франка:

діалогічне прочитання

Методичний посібник



Рівне - 2017


Схвалено науково-методичною радою Рівненської української гімназії.

Протокол №3 від 04 січня 2017 року

 

Гаврилюк Оксана. Вивчення творчості Івана Франка: діалогічне прочитання. Методичний посібник. – Рівне, 2017.


У посібнику із застосуванням методики діалогічного прочитання тексту представлено систему уроків за творчістю Івана Франка (5, 7, 10 класи).

Книжка присвячена 160-річному ювілеєві Івана Франка. Її мета – допомогти учителям-словесникам у підготовці й проведенні уроків української літератури.


Верстка та друк: В. В. Сліпчук – інженер-програміст РУГ

Дмитро Павличко назвав Івана Франка універсальним генієм, "що зарядив поневолену українську націю державотворчою енергією. Оце і є та осьова зірка в безмежному небі світил, що він запалив своєю працею і своїм розумом". Сам же Іван Франко зараховував себе до типу "письменників-робітників", які "допомагають ставити будинок цивілізації". То хто ж він? Який?

Запросити юного читача до спілкування з творами Франка, допомогти бодай наблизитися до розуміння Життя і Слова цієї справді великої Людини - те надзавдання, яке ставила перед собою як учитель.

Література має будити фантазію, розвивати уяву, естетичні смаки, спонукати до "розмови" з письменником. На думку І. Франка, ціль поезії – "викликати в душі читателя живі образи тих людей чи речей, котрі нам малює поет, і ними будити ті самі чуття, які проймали душу самого поета в хвилі, коли творив ті образи"[1], "поет розширює зміст нашого внутрішнього "я", зворушуючи його до більшої або меншої глибини"[2], тобто письменник спонукає читача до відгуку, допомагає йому пізнати власне "я". Спонукаймо дітей до розуміння того, що твір, його автор, герої – цікаві співрозмовники, у діалозі з якими відбувається пошук відповідей на важливі питання.

Пропонуємо увазі словесників матеріали до вивчення творчості Івана Франка за методикою діалогічного прочитання художнього тексту. Уроки в 5 і 7 класах розроблено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література: 5-9 класи / К. В. Таранік-Ткачук, М. П. Бондар, О. М. Івасюк, С. А. Кочерга, Л. І. Кавун, О. І. Неживий, Н. В. Михайлова, Р. В. Мовчан (керівник групи). ‒ К., 2013; у 10 класі ‒  Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська література: 5-12 класи / Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, О.А. Камінчук та ін.; за заг. ред. Р.В. Мовчан. ‒ К.; Ірпінь: Перун, 2005 (зі змінами, затвердженими наказом МОН від 29. 05. 2015 р. № 585).


[1] Франко І. Я. Із поезій Павла Думки / Іван Якович Франко // Зібрання творів : у 50 т. / Іван Якович Франко. – К. : Наук. думка. – Т. 28. – 1980. – С. 89–90.

[2] Франко І. Я. Із секретів поетичної творчості / Іван Якович Франко // Зібрання творів : у 50 т. / Іван Якович Франко. – К. : Наук. думка .– Т. 31. – 1981. – С. 45–119


Зміст

Діалогічне прочитання художнього твору.........................................................................4

Іван Франко. Дитинство письменника. Іван Франко-казкар (збірка "Коли ще звірі говорили").........................9

Іван Франко. Зміст казки "Фарбований Лис"..................................................................12

Іван Франко. "Фарбований Лис". Образ Лиса, риси його характеру............................14

Іван Франко. Розповідь про письменника. "Захар Беркут". Історична основа твору..........................18

І. Франко, "Захар Беркут". Змалювання героїзму русичів у боротьбі проти монголо-татарських нападників..................24

Уславлення  сміливості, патріотизму, вірності, волелюбності в повісті Івана Франка "Захар Беркут".................27

Осуд зради громаді заради збагачення.............................................................................32

Розвиток мовлення. Твір-розповідь з елементами роздуму в публіцистичному стилі за повістю Івана Франка "Захар Беркут".............36

Життєвий і творчий подвиг Івана Франка.................40

Лірика збірки "З вершин і низин". Загальне уявлення про композицію збірки. Символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі ("Сікстинська мадонна"). Франкова концепція поступу людства, вираз незламного оптимізму ("Гімн")................49

Поетична збірка "Зів’яле листя": "Ой ти, дівчино, з горіха зерня", "Чого являєшся мені...".  Місце любовної теми у творчості І.Франка............53

Роздуми про сенс життя, сутність патріотизму, роль поета і поезії в суспільстві на сторінках збірки "Мій Ізмарагд"."Декадент" – поетичне кредо І.Франка...........59

І.Франко. "Легенда про вічне життя". Драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини...................63

Поема "Мойсей" Івана Франка — притчево-алегоричне осмислення долі українського народу..................66

Народ і вождь на сторінках поеми І. Франка "Мойсей".................................................75

Іван Франко.  "Сойчине крило". Жіноча доля в новітній інтерпретації.   Гуманізм новели.......................78

Проблема особистого щастя у драмі Івана Франка "Украдене щастя".........................82

Проект "Літературно-краєзнавча експедиція "Франковими стежками".......................86

Список використаних джерел...........................................................................................88


Завантажити: Гаврилюк Оксана. Вивчення творчості Івана Франка: діалогічне прочитання. Методичний посібник. – Рівне, 2017. (Документ Word 2007)


  1. Список використаних джерел
  2. Горак РТвого ім'я не вимовлю ніколи. Повість-есе про Івана Франка / Р. Горак. – К. : Видавничий центр "Академія", 2008.
  3. Горак Р. Тричі мені являлася любов. Повість-есе про Івана Франка / Р. Горак. – Львів : Центр Європи, 2006.
  4. Гузар З. П. Перехресні стежки поезії Івана Франка: Книжка для вчителя / З. П.Гузар. – Львів, 2000.
  5. Гундорова Т. І.  Невідомий Іван Франко. Грані Ізмарагду  / Т. І. Гундорова. – К. : Либідь, 2006.
  6. Іван Франко у спогадах сучасників. – Львів, 1956.
  7. Неборак В. Іван Франко: вершини і низини (інтерпретації вибраних віршів, циклів і поем зі збірки "З вершин і низин") / В. Неборак.  – Львів, 2016.
  8. Петлюра С. Іван Франко – поет національної честі / С. Петлюра // Дивослово. - 1996. - №8.
  9. Степанишин Б. Всеобіймаючі очі України: Іван Франко та Олександр Довженко / Б. Степанишин. – Рівне, 1994.
  10. Тихолоз Б. Філософська лірика Івана Франка: Діалектика поетичної рефлексії: Монографія / Б. Тихолоз. – Львів, 2009. (Франкознавча серія. Вип. 12).
  11. Тихолоз Н. Ізмарагди Франкового казкосвіту: Літературознавче дослідження / Н. Тихолоз. – К. : Веселка, 2006.
  12. Франко І. Я. Із поезій Павла Думки / І. Я. Франко // Зібрання творів : у 50 т.  – К. : Наук. думка. – Т. 28. – 1980. – С. 89–90.
  13. Франко І. Я. Із секретів поетичної творчості / І. Я. Франко // Зібрання творів : у 50 т. – К. : Наук. думка .– Т. 31. – 1981. – С. 45–119.
 

Вашу публікацію на сайті може засвідчити Сертифікат

mini

Революція гідності. Війна. Рівненщина

Сайт пам'яті загиблих
Революція гідності. Війна. Рівненщина

Опитування

Які джерела електронних ресурсів Ви використовуєте найчастіше?
 

Інше